Usein kysyttyä
Yleistä palvelusta
Tarvitseeko vaatteet pestä ennen käyttöä?
Vaatteita ei välttämättä tarvitse pestä ennen käyttöä. Puhdistamme vaatteet ennen kuin ne lähetetään asiakkaille. Käytämme allergisoimattomia pesuaineita. Halutessasi voit kuitenkin kaiken varalta pestä vaatteet.
Voinko lunastaa vuokraamani vaatteen itselleni?
Ette valitettavasti voi, vaatteemme ovat tarkoitettu kiertämään lapselta toiselle. Vaate, jonka tahtoisitte ostaa, voi vielä olla osana monen muun lapsen seikkailuja.
Paljonko toimitus ja palautus maksavat?
Palautus on aina ilmainen, kun se tehdään VaateVintiö -paketilla! Muulloin palautuskulut maksetaan itse. Vähimmäistilaus on 25 € ja tällöin toimitus maksaa 8€. Yli 35 € tilauksien toimitusmaksu on 6 € ja yli 60 € tilauksien toimitus on ilmainen.
Milloin palautan vaatteet?
Voit tehdä palautuksen milloin vain, silloin, kun on teille ja lapsellenne paras hetki! Vaatteiden on kuitenkin oltava vuokrattuna vähintään 30 päivää ennen palautusta. Voit palauttaa yksittäisiä vaatteita tai kaikki kerralla. Kuukausimaksusi päivittyy aina palautusten myötä. Voit tehdä yhden palautuksen per kuukausi, mutta uusien tilausten määrää ei ole rajoitettu. Katso palautusohjeet täältä.
Miten tilaus toimitetaan minulle?
Voit valita toimituksen joko lähimpään noutopisteeseen tai kotiovelle. Lähimmälle noutopisteelle tilattaessa saatte aina ilmoituksen siitä, mihin toimituspisteeseen pakettinne saapuu. Voit valita toimituksen myös kotiovelle, jolloin Posti toimittaa paketin suoraan teille.
Miksi vuokrata lastenvaatteita?
Vaatteiden vuokraaminen säästää rahaa, aikaa, vaivaa ja luontoa. Lapset kasvavat nopeasti koosta toiseen, jonka vuoksi uusia vaatteita on hankittava melko tiuhaan tahtiin. Samalla käyttämättä jääneistä vaatteista eroon pääseminen voi osoittautua hankalaksi. Kirpputoripöytien vuokraamisessa ja järjestelemisessä on oma vaivansa ja erityisesti ruuhkavuosien keskellä se voi tuntua erityisen kuormittavalta. Suurin osa vaatekeräyksiin viedyistä vaatteista puolestaan päätyy lopulta tekstiilijätteeksi, mikä on valtava ympäristön kuormittaja. Maailmassa on yksinkertaisesti liikaa vaatteita ja niiden elinkaari on liian lyhyt. Vuokraamalla lastenvaatteet, saat edullisesti lastesi vaatekaappiin vastuullisten ja kestävien kotimaisten merkkien laatuvaatteita. Säästät aikaa, kun ei tarvitse ravata kirppikseltä toiselle etsien sopivia vaatteita. Palautuksen tekeminen on helppoa ja palautettu vaate päätyy varmasti seuraavan käyttäjän käsiin jätevuoren sijaan. Varmistamme, että lapsenne vaattet ovat kestäviä ja turvallisia. Palvelumme on ympäristöystävällisempi kuin vaatteiden ostaminen, sillä pidämme vaatteen niiden elinkaaren loppuun saakka.
Miten palautus toimii?
Vaatteet palautetaan samassa paketissa, jossa ne tulivat teille. Paketti sisältää kaksi tarraa: keltainen VaateVintiön logolla varustettu tarra on tarkoitettu laatikon sulkemiseen ja Helposti-koodi -tarra on tarkoitettu palautuksessa tarvittavien tietojen merkitsemiseen. Tee palautusilmoitus Postin sivuilla tai OmaPosti-sovelluksella. Palautustapana toimii Palauta sopimusnumerolla ja VaateVintiön sopimusnumero on 682026. Tee myös palautuspyyntö verkkosivuillamme omalla käyttäjätililläsi. Vie paketti postiin vuorokauden sisällä palautusilmoituksen ja palautuspyynnön tekemisestä. Tarkemmat ohjeet palautuksen tekemiseen löydät täältä.
Mitä jos vuokraamani vaate ei ole sopivan kokoinen tai vastaa odotuksia?
Olemme pahoillamme! Olkaa viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme sähköpostilla asiakaspalvelu@vaatevintio.fi niin ratkaistaan asia.
Miten teen palautuksen jos palautukseen vaadittavat tarrat ovat kadonneet?
Mikäli olet kadottanut sulkutarran, voit sulkea laatikon pienellä teipin palalla. Mikäli palautustarra on kadonnut, voit kirjoittaa nimesi, osoitteesi ja Helposti-koodin mille tahansa teipille ja kiinnittää sen palautustarralle merkittyyn kohtaan paketin kannessa.
Miten teen palautuksen jos pakettini on kadonnut tai rikkoutunut?
Mikäli paketti on vain hieman vioittunut, voit edelleen tehdä palautuksen sillä. Mikäli paketti on kadonnut tai täysin rikkoutunut, voitte käyttää mitä tahansa muuta pakettia tai pussia. Paketin mittojen tulisi kuitenkin olla alle 40x32x26cm. Mikäli kotoa ei löydy palautukseen sopivaa pakettia, sellaisen pystyy ostamaan Postin palvelupisteeltä. Emme korvaa paketista aiheutuvia kuluja.
Voinko palauttaa vain osan vuokraamistani vaatteista?
Ilman muuta voit tehdä yksittäis- ja osittaispalautuksia! Jotta voit kuitenkin tehdä ilmaisen palautuksen myös jäljelle jääneisiin vaatteisiin on kuukausitilauksen arvon oltava vähintään 25€. Mikäli jäljellä olevien vaatteiden arvo on alle 25€, voit joko vuokrata uusia vaatteita yli 25€ arvosta tai veloittaa itse jäljelle jääneiden vaatteiden palautuksen, joka maksaa 6,90€. Hyvä muistisääntö on, että mikäli sinulla on hallussasi VaateVintiön paketti, sinulla on todennäköisesti tilauksia yli 25 € arvosta ja siten myös mahdollisuus ilmaiseen palautukseen.
Mitä teen jos vuokraamani vaate katoaa tai vahingoittuu?
Vaate on tehty elämäistä varten. Sen ei pidä rajoittaa lastenne seikkailuja, joten mikäli vaatteeseen tulee tahroja tai rikkoutumia tavanomaisen käytön seurauksena, emme veloita niistä ylimääräistä. Palautuksen yhteydessä ei tarvitse ilmoittaa vaatteen vahingoittumisesta. Sen saapuessa me huollamme ja korjaamme vaatteen, josta se jatkaa matkaa seuraavalle vintiölle.
Vaatteen kadotessa olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@vaatevintio.fi.
Jos vaate on hävinnyt, tuhottu tai sitä ei palauteta, veloitamme enintään 50 € / vaate. Tapaukset käsitellään kuitenkin tapauskohtaisesti.
Tarvitseeko vaatteet pestä ennen palautusta?
Voit pestä vaatteet ennen palautusta, mutta se ei ole pakollista. Palautettavissa vaatteissa ei tule olla irtolikaa, joka voisi tahrata palautuspakettia. Puhdistamme kaikki palautetut vaatteet huolimatta siitä, onko niitä pesty ennen palautuksen tekemistä vai ei.
Vaatteiden elinkaari ja vastuullisuus
Millä kriteereillä hankitte vaatteita valikoimaanne?
Vaatteita tuottavan yrityksen täytyy täyttää kyseiset kriteerit, jotta me hankimme heiltä vaatteita valikoimaamme:
- Kotimainen vaatemerkki.
- Maksaa elämiseen vaadittavaa palkkaa.
- Tuotteiden valmistusmaiden pitää olla 90% Suomessa ja muissa EU-maissa.
- Ne merkit, joiden tuotteita ei ole ommeltu 100% Suomessa, tarvitsevat vastuullisuusraportin tai vaihtoehtoisesti Eettisen kaupan puolesta ry:n tekemän Rank a Brand -selvityksen kategorian A tai B sijoituksen.
- Materiaalit ovat tuotettu vastuullisesti ja ovat turvallisia.
Miksi vuokraisin enkä ostaisi käytettynä?
Käytettyjen vaatteiden ostaminen voi olla kestävä valinta, jos vaate jatkaa käyttäjältä toiselle ja sitä korjattaisiin sen vahingoittuessa. Kuitenkin monesti käy niin, että ostetaan käytettynä huonolaatuisia vaatteita, jotka eivät lopulta jatka kiertoa kovinkaan pitkään. Esimerkiksi UFF:n saamista vaatteista vain 7% menee myyntiin ja loput vaatteista työnnetään ulkomaille, josta suuri osa niistä päätyy polttoon tai, vielä pahempaa, luontoon.
Pyrimme tekemään vaatteen elinkaaresta pitkän korjaamalla sitä ja uusiokäyttämällä sen materiaalin. Näin myös sinä voit antaa lapsellesi vastuullisia vaatteita ilman vaivaa. Sinun ei tarvitse käyttää aikaa ja vaivaa kirpputoreilla kiertelyyn. Sinun ei myöskään tarvitse itse korjata vaatteita ja toivoa, että vaatteen elinkaari jatkuisi korjauksista huolimatta, sillä meillä se jatkuu niin pitkään kuin mahdollista.
Mitä vaatteille tehdään jos niihin tulee tahroja tai rikkoutumia?
Tahrat poistetaan, reiät paikataan. Käsittelemme jokaisen kunnostustarpeessa olevan vaatteen yksilöllisesti. Vaatteisiin tehdään joko lisäyksiä (aplikoinnit, paikat) tai niistä otetaan osia pois (esimerkiksi housujen lyhentäminen shortseiksi). Myös tahroja voidaan peittää luovilla tavoilla. Näin vaatteet tulevat käytön myötä yksilöllisemmiksi ja hauskemmiksi! Vaatteen kuntoluokan lasku otetaan kuitenkin huomioon hinnassa ja korjatut vaatteemme ovat edullisempia kuin uudenveroiset. Vaatteiden kuntoluokat ja selitteet niihin tehdyistä paikkauksista löydät kunkin vaatteen tuotekuvauksesta. Vaate poistetaan valikoimasta vasta, kun siitä ei saa enää käyttökelpoista. Valikoimasta poistetut vaatteet hyödynnetään materiaalina tulevissa korjauksissa.
Miten vaatteiden hygieenisyys varmistetaan?
Vaatteiden hygieenisyys varmistetaan höyryttämällä ne sekä heti palautuksen yhteydessä että ennen seuraavalle asiakkaalle lähettämistä. Käyttämämme höyrypesuri tappaa 99,9 % bakteereista. Tarvittaessa vaatteet myös pyykätään, mutta itse asiassa höyryttäminen on hygieenisempi tapa varmistaa puhtaus! Tiesitkö, että vasta 70 asteen lämpötila tappaa bakteerit kunnolla? Sitä alemmissa lämpötiloissa bakteerikannat saattavat lisääntyä. Höyry on 100-asteista, joten puhdistaminen on tehokasta.
Mitä vaatteille tapahtuu vuokra-ajan jälkeen?
Palautetut vaatteet tarkistetaan läpikotaisin ja desinfioidaan höyrypesulla. Tarvittaessa tehdään tahranpoistoa ja korjausompelua. Tarkastetun vaatteen kunnon mukaan päätetään, jatkaako se matkaansa seuraavalle omistajalle entisellään, vai onko kuntoluokitusta tarpeen laskea.