Tarinamme

  • Juho

    Operatiivinen johto ja markkinointi

    Olin pitkällä pyöräreissulla läpi Euroopan ja saapunut päätepisteeseeni Kreetan Haniaan, jossa vietin muutamia viikkoja ennen paluutani Suomeen. Luin paljon kirjallisuutta kiertotaloudesta Haniassa ollessani. Talous- ja kestävyysteemat ovat jo vuosien ajan olleet keskeisiä mielenkiinnon kohteitani ja olen usein keskustellut Aksun kanssa erilaisista kiertotalouteen perustuvista liikeideoista. Kävin Haniassa kirpputorilla, jossa aloin pohtimaan, voisiko vaatebisnestä muuttaa kestävämmäksi. Idea lastenvaatevuokraamosta syntyi ja jalostimme sitä yhdessä Aksun kanssa noin 3000 kilometrin päässä toisistamme. Mitä enemmän puimme asiaa pitkien puheluiden ja lukuisten viestien välityksellä, sitä enemmän vahvistui tunne siitä, että tässä on järkeä. Esittelin liikeidean Jarnolle, jonka kauppatieteiden opinnot ovat meistä kolmesta pisimmällä. Hän kiinnostui ja tarjoutui lähtemään mukaan. Tarvitsimme kuitenkin muutakin kuin talousosaamista, minkä seurauksena pyysimme Siskon mukaan tiimiin visualisine taitoineen ja luovine ideoineen. Palattuani Suomeen liikeidean kehittämistä jatkettiin. Kyselimme Elinalta usein neuvoja ja näkemyksiä, sillä hänellä on kattavasti tieto-taitoa vaatteisiin liittyen ja hän suhtautuu aiheeseen intohimoisesti. Lopulta Elina liittyi “virallisesti” mukaan remmiin. Näin idea VaateVintiöstä syntyi ja tiimimme muodostui.

  • Aksu

    Kirjanpito ja inventaario

    Ajattelen, että Vintiö-tiimimme on erityinen ja toimiva kokoonpano. Meillä on hyvin monipuolista osaamista niin koulutuksen, työhistorian kuin elämänkokemuksenkin kautta: Itse opiskelen Jarnon ja Juhon tavoin kauppatieteitä. Jokainen meistä kolmesta on kiinnostunut kestävistä ja vastuullisista liiketoimintamalleista, markkinoinnista sekä yhteiskunnallisista aiheista. Elina opiskelee historiaa ja on kiinnostunut erityisesti pukeutumisen historiasta, etnologiasta, materiaalitieteistä ja kestävyysopinnoista. Hän on myös ompelu- ja käsityöharrastaja sekä toiminut pitkään vaatemyyjänä. Sisko opiskelee teologiaa ja on kiinnostunut siitä, kuinka maailmankatsomukset, ideologiat, arvot sekä kulttuuriset normit vaikuttavat ihmisen toimintaan. Hän on myös monialataiteilija, joka innostuu kaikenlaisista luovista prosesseista. 

    Opimme valtavasti toisiltamme ja täydennämme toisiamme. Laajan tietotaitomme lisäksi yhteistyömme on sujuvaa ja hedelmällistä - siinä näkyvät jo lähes vuosikymmenten yhteiset kokemukset. Tunnemme toisemme hyvin, mikä helpottaa yhdessä työskentelyä ja vahvistaa keskinäistä luottamustamme. Koen myös, että olemme kaikki lähteneet tähän projektiin oikeista syistä. Kukaan meistä ei tee tätä “dollarien kiilto silmissä”, vaan meillä on palo tehdä jotain aidosti merkityksellistä. Uskon, että juuri intohimomme ja yhteiset arvomme ovat meille iso voimavara niin päätöksenteon kuin jaksamisenkin kannalta.

  • Elina

    Huolto ja hankinta

    Vaatteet ovat todella kiehtovia ja syystäkin. Mikään muu esine ei ole fyysisesti niin lähellä meitä kuin päällämme pitämämme vaatteet. Kun päästää jotain kirjaimellisesti iholle, haluaa myös varmistaa sen luotettavuuden. Malli, materiaali ja monipuolisuus: siinä kolme asiaa, joihin panostan.

    Läheisyyden kautta vaatteilla on merkitys myös identiteettiin. Valitsemalla vaatteemme valitsemme, kuinka haluamme ihmisten meidät näkevän. Tästä seuraa usein haasteita; kulutuskulttuurissa trendit muuttuvat nopeasti ja paine vaihtaa vaatekaapin sisältö on suuri. Tapamme ajatella vaatteita tarvitsee päivitystä. Vaatteen ei ole syytä olla kertakäyttöinen. Sopiva pukine on sekä ekoteko että egoteko! Persoonallisuus ei ole pahasta.

    Roolini yrityksessä on huoltaa ja korjata vintiöiden leikeissä kärsineet vaatteet, jotta teidän vanhempien ei tarvitse. Uskon täysillä tekstiilien käyttämiseen viimeiseen lankaan asti. Parasta on, että pienet paikat korostavat vaate päällä luotuja muistoja. Toivottavasti niitä syntyy paljon jatkossakin!

  • Jarno

    Konsultointi ja markkinointi

    Kun puhutaan kiertotalouden merkityksestä nyt ja tulevaisuudessa, niin monesti unohtuu miten valtava merkitys sillä on ollut myös menneisyydessä. Esineitä huollettiin ja korjattiin - pois heittämiseen oli kynnys. Kiertotalous ei kuitenkaan ole palaamista ajassa taaksepäin, vaan se on yhdistelmä kulutuksen vähentämistä ja elinkaariajattelun ymmärrystä. Sen pohjimmaisena ideana on kuluttaa vähemmän ja supistaa tuotantoa jatkamalla materiaalien ja tuotteiden elämää mahdollisimman pitkään. Tämän avulla hillitään ylikulutusta, luontokatoa ja ilmastokriisiä. Myös talous hyötyy kiertotaloudesta. Alkutuotantoon voidaan panostaa vähemmän, kun tuotteet saavat usean elämän. Arjessa kuluu myös vähemmän rahaa, kun uskaltaa hankkia käytettyä, kierrätettyä tai joskus jättää kokonaan hankkimatta. Kiertotalous ei ole taantumista, vaan tulevaisuus.

    Usein puhutaan siitä, kuinka joku “uskoo” kiertotalouteen, kestävään kehitykseen tai mihin tahansa muuhun “vastuullisuusaatteeseen”. Itse ajattelen, ettei kyseessä ole aate tai uskon asia, vaan luonnollinen kehityskulku. Se on seuraava askel, eikä ole olemassa toista suuntaa.  Kauppatieteilijän näkökulmasta voiton maksimointi on perinteisesti se, mitä taloudessa tavoitellaan. Kiertotaloudessa on kyse juuri siitä - maailman ja ihmisten hyvinvoinnin voiton maksimoinnista.

  • Sisko

    Visuaalinen viestintä ja markkinointi

    Olen aina ollut todella lapsirakas ihminen. Tätiys ja kummius ovat minulle kunniatehtäviä ja haaveilen tulevaisuudessa omistakin pikku vintiöistä! Olen lasten kanssa ollessani oppinut paljon heiltä ja heistä: Ihailen sitä, kuinka he löytävät ihmeitä kaikkialta ja havainnoivat ympäristöään tavalla, johon aikuiset harvoin pystyvät. Lasten luovuus ja leikkisyys ovat innoittava inspiraation lähde palvelumme ilmeelle ja ilmapiirille. Lasten aitous ja viattomuus saavat puolestaan tuntemaan vastuuta. 

    Ajattelen, että meidän täytyy tehdä kaikkemme, jotta tulevaisuus olisi toiveikas ja maailma elinkelpoinen tuleville sukupolville. Vastuu lapsista ei saa jäädä yksin vanhempien harteille, vaan tarvitaan myös rakenteellista vastuunkantoa. Yhteiskunnallisten ja kaupallisten toimijoiden tulisi nykyistä paremmin mahdollistaa kestävien elintapojen ja kulutustottumusten vaivattomuus ja saavutettavuus. Kestävän elämäntyylin tulisi olla normi, ei yksittäisten ihmisten harteille jäävä arvoratkaisu. 

    Oma missioni Vintiönä on huolehtia siitä, että otamme huomioon lasten lisäksi myös vanhemmat. Emme tarjoa ainoastaan lapsille suunnattua vaatevalikoimaa, vaan kokonaisvaltaisen palvelun, jonka tavoitteena on tehdä vanhempien arjesta vaivattomampaa sen ollessa samalla - kuin huomaamatta - myös kestävää ja vastuullista.